Followers

Tuesday 8 November 2011

tunjuki kami jalanMu ya Rabb

Assalamualaikum,..rasenya dah lama ana tidak melihat perkembangan blog ni..insyAllah kesempatan masa yang  diberi oleh Allah moge kulaksanakan dengan penuh manfaat agar diiringi maradhatillah, insyAllah..
Ana teringat saat memulakan perjalanan pulang ke kampung untuk meraikan hari raya korban bersama keluarga tercinta.ana  melangkah masuk ke dalam bas, terus mengambil tempat disebelah seorang wanita lingkungan 20 an…kebiasaannya otak mula berputar mencari idea untuk memulakan bicara tetapi kenapa kali ini hati terasa sangsi  melihat keadaan wanita tersebut seakan sedang dilanda masalah…berapa kali enset yang dibunyi terus dimatikan tanpa henti,
”kemungkinan akak ni ade masalah” detik hatiku.”masalah apa ye?””kemungkinan masalah kekasih” hatiku terus berbicara sendiri…tak berapa minit kemudian akak tersebut terus turun tanpa sebarang ucapan…inilah kehidupan dan realiti masyarakat  yang sering terhidang dengan perkara yang  tak pernah dicapai dek akal,kubiarkan wanita itu berlalu dengan iringan doa agar ditunjukinya  jalan, jalan yang bisa membuatkan hatinya tenang berada didunia sementara ini.
Kulihat sekeliling ,semua orang sibuk melayan perasaan masing-masing,tanpa menghiraukan sedikitpun sekeliling mereka.  Lantas kuterfikir mengapa harus kubazirkan waktu sebegini  
“ kehidupan ihkwanul muslimin dahulu yang sentiasa datang kepada masyarakat,mendekatkan diri dan mengajak mengenal islam yang sebenar” ” lepas ni aku nak siapkan cd tentang realiti islam kini dan agihkan pada semua orang dalam bas ni” detik hatiku dengan semangat berbekalkan  keyakinan dan keazaman…apa yang boleh aku buat saat ini,perlukah aku pergi kesetiap penumpang dan bertanya perihal masalah yang memeningkatkan kepala mereka…otakku ligat berfikir…
“balik muar cikgu?” seorang kondukter bas menegurku..lantas ku tersenyum,jawapan daripada Allah atas pengharapanku   “taklah pak cik,turun muar,kemudian ambil  bas ke tangkak”… “ramai dapat orang hari ini pak cik” aku memulakan bicara  “ikut waktu la cikgu,kalau musim perayaan macam ni,dapatla dalam rm 300 sehari” sahut pak cik, sambil mengambil tempat duduk kosong disebelahku,nampak seperti ingin bercerita lebih, aku memohon kepada Allah menyusun bait kataku,agar kesemuanya berhikmah untuk diperdenganrkan padanya,
Kami mula bertukar pandangan mengenai kerjaya perguruan,setiap soalan pak cik membuatkan aku berfikir  pandangan masyarakat luar mengenai bidangku “ BIDANG USTAZAH”.. soalan yang tidak boleh ku lari,inilah realiti kehidupan yang perlu kujalani,kemungkinan mereka masih lagi belum melihat perubahan yang  dapat dilakukan oleh seorang ustaz dan ustazah di sekolah.. “ Pak cik nak tanya pendapat adik,adik rase tugas mendidik agama ni senang atau susah?” aku mula menyusun kata agar tidak sesekali memperlihatkan emosi atau kegolojohanku terhadap isu ini, ketenangan daripada Allah kupinta   “ macam ni la pak cik,tugas mendidk ilmu islam ni bukan mudah pak cik, tambahan dalam keadaan anasir luar yang sentiasa mengecam  pemikiran dan kehidupan remaja, kehidupan luar langsung x membantu dalam mendidik anak-anak tentang islam.hiburan,keseronokan, pergaulan dan macam-macamlagi seperti x menyokong , semua ini membuatkan usaha mendidik seperti lelah.”
Pak cik mengangguk tanda setuju,..dia meneruskan kata-katanya dan aku menjadi pendengar setianya…yang mana tersalah bagi pandangan ilmu dan terbiyahku cuba kuperbetulkan dengan nada yang sopan dan berhikmah…
“pak cik nak tanya pendapat awak,” pertanyaan tersebut sekali lagi membuatku bersedia dan meletakkan telingaku betul- betul untuk mendengarkan butiran percakapannya “ apa  pendapat awak tentang kerajaan sekarang? Kes anuar ibrahim?”  aku mula dapat melihat pandangan masyarakat dalam hal-hal ini,pandangan masyarakat yang semakin bijak menilai dan tidak mudah ditipu lagi…aku mula mengatur percakapanku takut-takut tidak diterima pendapatku,pak cik ni tak aci..asyik tanye pendapat aku , kemudian mengangguk setuju..”dia ni ikut pandangan aku ke? Xpe pasni aku pulak uji dia” detik hatiku,sekadar menguji
“ alhamdulilah setakat ni,apa yang saya lihat dan saya buat perbandingan ianya masih lagi belum mecapai satu pemerintahan seperti pemerintahan kerajaan dan pemimpin tekemuka islam dahulu baik daripada setiap sudut masih lagi ada kecacatan,”   tambah aku lagi  “ macam ni la pak cik,cube pegang dengan kate-kate ni …semakin kite cuba untuk membuat peraturan kehidupan dan cara hidup sendiri dan menolak hukum dan cara yang telah Allah gariskan untuk kehidupan kita,semakin itulah hidup kita akan jadi kucar-kacirdan makin porak peranda” “ Allah yang menciptakan kita,dan setiap undang-undangnya adalah sesuai dengan seluruh kehidupan kita,adakah kita nak kate siapa yang lebih mengetahui  keperluan hidup manusia,adakah kita,manusia yang lemah dan serba serbinya kekurangan atau Allah yang Maha mencipta,mentadbir dan memelihara” jawabku sambil tersenyum…berhati-hati daripada berlebihan dalam percakapanku.  “ mengenai isu anuar ibrahim,apa yang saya lihat keadaan yang menekannya  membuatkan saya berfikir berkali-kali untuk membuat kesimpulan,Allah lebih mengetahui segalanya pak cik”   seperti biasa,kata-kataku diangguk tanda setuju dan diulas oleh pak cik..ditambah pula dengan pendapatnya yang ternyata  marah tentang fitnah yang berlaku,aku hanya mendengar omelannya dan membuat kesimpulanku sendiri..

Entah macammana topik perbincangan kamisemakin rancak akhirnya  sampai ke isu dunia..aku dan pak cik kembali berteka-teki..”pak cik nak tanya,siapa orang paling pandai dan orang yang paling bodoh? “   akhirnya aku membiarkan persoalan itu dijawab sendiri olehnya..sambungnya  “ tentulah yahudi”” orang arab ni semua sama,masing-masing nak tunjuk kuasa..bergaduh je,”  ayat pak cik tadi membuatkan aku menanyakan kembali percakapannya “ pak cik kate orang yahudi dan orang arab sama? “ soal ku… “ ye la,orang yahudi tu,orang arab la…jahat,sebab tu berlaku peperangan,..terbaru ni libya..tengok pemerintahan jahat sangat,kan dah kene bunuh”  aku menarik nafas dan mencari mana mulaku.. ini baru pandangan seorang daripada puluhan juta masyarakat, hatiku berputik gembira kerana sekurang-kurannya saat ini aku akan dapat memperbetulkan satu pemikiran,moge kata-kataku ini akan disebarkan kepada rakan-rakannya,insyAllah… aku memulakan bicara   “pak cik,daripada sejarah yang saya belajar orang yahudi bukanlah daripada kalangan arab…orang yahudi masuk ke tanah arab pun disebabkan mereka berhijrah keluar setelah tempat tinggal sementara mereka yang  dikuasai kuasa besar  suatu ketika dahulu,mereka sebenarnya tiada negara dan tidak layak diberi muka diatas muka bumi ni”   otakku kembali mencari satu kesimpulan mudah untuk memahamkan pak cik ni..moge Allah memudahkan urusanku .setelah puas aku menerangkan akhirnya pak cik tunduk dan akur,,akur bahawa pendapatnya selama ini tersalah..kemungkinan ini pengajaran untukku dan untuk pak cik agar benar-benar menkaji tiap berita tanpa membuat andaian dengan sewenang-wenangnya..banyak lagi  kerja aku ya Allah…langkahku kian pantas menangkap jiwa-jiwa manusia untuk disedarkan..aku termenung seketika.
“ apa pendapat anak,tentang pembunuh berani mati” ” yelah macam-macam pendapat pak cik dengar,ape pendapat anak?” soal pakcik kepadaku,dengan wajah tersenyum aku bertanya kembali kepadanya “ apa perasaan pak cik kalau negara pak cik diserang, isteri dan anak-anak pakcik dibunuh didepan mata dan pak cik x nampak jalan lain lagi melainkan jalan yang pakcik nyatakan tadi? “   soalku kembali,sengaja mengajak pak cik berfikir bersama…pak cik terdiam,kulihat dia termenung dan berfikir.. tambahku lagi   “pak cik, ramai diantara kkita mengatakan perlakuan tersebut adalah perlakuan yang bodoh,tapi bagi mereka ini adalah jalan terbaik..jalan yang dapat mengurangkan jumlah musuh, satu-satunya jalan yang tersedia untuk mengelakkan musuh islam menyiksa saudara seislam,mereka dalam keadaan tersepit..mengharap pertolongan dan perdamaian yang tak nampak tanda peleraian..keadaan mereka memaksa mereka melakukan demikian,,kita boleh menganggap perkara tersebut adalah bodoh disebabkan kita x merasai keperitan yang mereka rasai.kalau kita rakyat malaysia nak buat macamtu,x sesuai pakcik,ade medan dan banyak cara yang kita boleh laksanakan untuk suarakan pendapat…keadaan kita x sama dengan mereka..”  
Banyak cerita yang kukongsikan bersama pak cik zakaria.nama yang kutanyakan kepadanya sebelum kami  berpisah, nampak riak puas hati atas perbincangan tadi…banyak cerita yang tak dapat kucoretkan disini..akhirnya, kulihat keadaan dia yang lemas dengan permainan pemerintahan kini..  “ pak cik,kalau saya syorkan pak cik satu pertubuhan ni, pak cik nak ikut? “   ajuku   “pertubuhan politik?”soalnyanya..  “ tidaklah pak cik,pertubuhan ni mengajak dan menyedarkan kita tentang erti dan cara kehidupan islam sebenar,umat islam perlu bersatu padu seperti yang diterangkan dalam al-quran, pak cik ada cakap tadi,semua orang yang masuk politik akhirnya jadi kotor..oleh itu pentingnya untuk kita sedar dan buat persediaan rapi sebelum memasukinya supaya x jadi orang yang lupa dan menolak agama kebelakang..insyAllah,pak cik pernaH dengaR nama IKRAM?”    jelasku    “ okey,nanti pak cik cari dalam internet ye,”   aku balas jawapan cariannya dengan senyuman tanda setuju…
Sebelum terlupa,kuselitkan juga sunnatullah yang telah Allah catatkan unutk umat islam,juga hari kiamat agar kami tidak menjadi orang yang leka lagi selepas ini…satu ayat pak cik zakaria yang membuatku seakan ingin menitiskan airmata….  ”nak,,,semua yang anak cakap ni ade tercatat dalam al-quran ke?” persoalannya itu bukan untuk mempertikaikan hujahku tapi soalan berbaur nada mengharap,harapan untuk kembali mencari isalam,harapan seakan menceritakan rintihan seorang tua yang lemas dengan dunia  “ye pak cik,insyAllah..al-quran telah menceritakan semuanya” pantas ku jawab…
Setibanya kami kedestinasi,pak cik bingkas bangun,lalu menoleh kearahku “harap jumpe anak lagi selepas ni,suke bercakap dengan anak?”   pak cik berlalu sambik terukir  senyuman dibibirnya….pak cik zakaria..nama yang sering bermain dalam benak fikiranku hingga saat ini..aku doakan untukmu kehidupan  yang sejahtera..YaAllah lihat insan ini,insan yang membutuhkan perhatian dan kerahmatan dariMu dalam hidupnya.
Ya Allah masih banyak  lagi jiwa dan hati yang bakal kutemui selepas ini…

No comments:

Post a Comment